%PDF-1.3
%
210 0 obj
<>
endobj
252 0 obj
<>stream
Word
2012-01-18T15:01:32+01:00
2019-06-04T01:43:37+02:00
2019-06-04T01:43:37+02:00
2019-06-04T01:43:37+02:00
Mac OS X 10.4.11 Quartz PDFContext
application/pdf
Niklas Nordblad
Microsoft Word - skolrapport 18 jan slutversion.doc
1190
1684
1
7200000/100000
7200000/100000
2
3
False
Mats Wingborg
Idéer för mer kunskaper iskolan
Slutsatser utifrån John Hattie, McKinsey, Skolverket, Cambridge Primary Review, Diane
Ravitch, Michael Fullan, Lennart Grosin, Dylan Wiliam, Jonas Vlachos, Nossebro skola och
Haninge kommun
2
Publicerat ijanuari 2012 Författaren och Arena IdéBild: Rico Nowatschin/Wikimedia Commons Arena Idéär en del av Arenagruppen www.arenagruppen.se Arenagruppen Drottninggatan 83 111 60 Stockholm. Tel (vx): 08-789 11 60 Fax: 08-411 42 42
3”De frågor som dominerar den svenska skoldebatten handlar om skolans organisation,
struktur och yttre form –gemensamt för dem äratt de har liten eller obefintlig påverkan påelevernas studieresultat.” ”Det engelska ordet för elev ärpupil, vilket har samma ursprung som det svenska pupill.
Det ärvad det handlar om. Den enskilde eleven ska vara skolans ögonsten.”
4Innehållsförteckning
INNEHÅLLSFÖRTECKNING..................................................................................................................................4
1. FOKUS PÅDEN ALLT LÄGRE KUNSKAPSNIVÅN .....................................................................................5
2. BAKGRUND –DEN SVENSKA SKOLANS UTVECKLING .........................................................................6
3. HATTIES FORSKNINGSRESULTAT ................................................................................................................8
VIKTIGAST ÄRVAD SOM SKER IKLASSRUMMET........................................................................................................9 ACCELERATION, MICROTEACHING OCH UTVÄRDERINGAR .....................................................................................11
STÖD HEMIFRÅN............................................................................................................................
uuid:85ec826c-8b78-4ba0-b69f-e958ed594747
uuid:777817ab-4e05-4fa4-a521-fd5fd337d660
endstream
endobj
209 0 obj
<>
endobj
207 0 obj
<>
endobj
208 0 obj
<>
endobj
173 0 obj
<>
endobj
198 0 obj
<>
endobj
194 0 obj
<>
endobj
199 0 obj
<>
endobj
203 0 obj
<>
endobj
204 0 obj
<>stream
xڽ]koƕ^ ``Lz^H],/mIID(d7YN7hCvXusߺwJldv.M]Tatw[]}ȍrk?ؙoz}shϷ݇Fu{0q,nBM2? 8 Ӏ;4.HxDF4L86n9CKZ %\%b`J%gQZi?K4S쁚VTBi]1aYTQFgw9H䶶1"zKi˯aW;7wήUgi'7/dʥ.;zbitLNOp7f;6
_u\txO'8cNۤk"U64ؙv)|D
OfT+d4F6b1u`l:ɒ+)UMhM6xMX̯
%{S}?'Q"}?]j`Ti`,|ȟ>"d2yhmx&tzXfo9GۣeMvŤHXCך2qBd̴Xly~~P=_hLfK,gI,}L(\HOT>A)JX Q㴌f'lCz\w